Facebook start eigen videodienst, facebook watch. Watch is een ondemand en live videodienst waarmee je video kijkt. Deze kijk je op facebook pagina of in je facebook app op een eigen watch tab.
Uiteraard zie je wat je vrienden leuk vinden en deel je ook jouw commentaar op de video met je facebook vrienden. Je krijgt aanbeveling in de vorm van ‘meest besproken’, ‘waar mensen om moeten lachen’ en ‘waar je vrienden naar kijken’.
Facebook watch start in de USA en zal dus ook met name USA content bevatten. Als content partners wordt gedacht aan National Geographic, Time inc en Nasa. En daarnaast vele sport leveranciers voor de live content.
Daarnaast zal facebook starten met 40 eigen producties. Een voorbeeld hiervan wordt door facebook zelf gegeven, Mike Rowe met zijn dagelijkse videoblogs. Mike Rows is een bekende amerikaanse presentator, waarschijnlijk heb je hem wel eens gezien bij Dirty Jobs.
En Watch zal snel groot worden. Momenteel heeft facebook 2 miljard actieve gebruikers en worden er dagelijks vele miljoenen video’s bekeken. Dus het is enkel de facebook gebruikers de video binnen facebook watch laten zien.
Facebook gaat hiermee met namen de concurrentie aan met YouTube live en tv. Maar zijn de facebook gebruikers eenmaal gewend aan Watch dan zou een stap naar een Netflix concurrent een kleine stap zijn.
En zeg nou zelf, niets leuker om je favoriete sport club live te zien spelen en samen met je vrienden hier commentaar op te geven. En dat alles vanuit je vertrouwde omgeving facebook, waar je toch al zeker 60 minuten per dag aan spenderen.